fbpx

POVEDA (filmová recenzia)

Poznanie je ako svetlo sviece uprostred noci. A bez svetla nemožno kráčať.“ Toto je jedna z viacerých myšlienok, ktoré vo filme POVEDA vysloví hlavná postava, španielsky kňaz a pedagóg, Pedro Poveda (1874 – 1936). Nasledujúce riadky film predstavia.

POVEDA je dielo režiséra Pabla Morena. Tento španielsky režisér sa v poslednom desaťročí venuje hlavne náboženským a historickým námetom. Okrem filmu POVEDA (natočený roku 2016) režíroval úspešné filmy UN DIOS PROHIBIDO ( r. 2013, film o klaretínskych mučeníkoch počas španielskej občianskej vojny); LUZ DE SOLEDAD (r. 2016, o sv. Soledad Torres Acosta, zakladateľke rehoľného rádu Služobnice Márie); RED DE LIBERTAD (r. 2017, o rehoľnej sestre Helene Studler, ktorá pomáhala prenasledovaným počas 2. svetovej vojny); CLARET ( 2020; film o sv. Antonovi Mária Claretovi).

Katolícka cirkev v Španielsku má tradíciu v oblasti pedagogickej činnosti. Jezuiti sv. Ignáca z Loyoly pôsobili v tejto oblasti od 16. storočia. Od 17. storočia sa pedagogickej činnosti venujú piaristi sv. Jozefa Kalazanského. V 19. storočí založil kňaz a pedagóg Andrés Manjón sieť škôl pre chudobné deti, ktoré sa označujú ako Školy Ave Maria. Manjón inšpiroval aj mladého kňaza Pedra Povedu, ktorý sa podobne venoval výchove detí z okraja spoločnosti. Pedro Poveda pochádzal z juhu Španielska, narodil sa do viacdetnej rodiny v andalúzskom meste Jaén. Za kňaza študoval v meste Guadix. V Guadixe bol roku 1897 vysvätený. Za mestom sa v tom čase nachádzala osada chudobných rodín, ktoré bývali v obydliach vyhĺbených do skaly. Miesto sa nazývalo las cuevas“, čo znamená „jaskyne“. Tam Poveda chodil a miestnym pomáhal po hmotnej i duchovnej stránke. Nemal to ľahké, pretože títo ľudia z okraja spoločnosti boli často nahnevaní na celý svet a komunikácia s nimi nebola jednoduchá. Znázorňuje to film, kde je ich spolužitie zachytené vo viacerých scénach. V roku 1902 založil pre chudobné deti Školy sv. Srdca. Pri svojej práci sa stretal s pochopením, ale aj intrigami zo strany iných duchovných. V roku 1906 bol preložený na sever Španielska a pôsobil v známom pútnickom mieste Covadonga. Roku 1911 založil spolu s Josefou Segovia Morón „Akadémiu sv. Terezy“, ktorá sa venovala výchove pedagógov a budovaniu siete škôl. Zomrel v Madride roku 1936 počas prenasledovania cirkvi.

Práve obraz Madridu v lete 1936 ohraničuje príbeh filmu. Na začiatku, kde je Poveda zatknutý a na konci, kde je zobrazený záver jeho života. Medzi tým je znázornený jeho životný príbeh, ktorému dominujú spomenuté miesta a aktivity : jaskyne Guadixu, Školy sv. Srdca, pôsobenie v Covadonge, založenie Tereziánskeho inštitútu. Poveda ako väzeň o svojom príbehu rozpráva strážcovi Felipemu. Ten je zaujímavou vedľajšou postavou, jednoduchý, takmer negramotný človek s predsudkami voči cirkvi.

Hlavnú úlohu Pedra Povedu obsadil herec Raúl Escudero. Ten s Morenom spolupracoval i na ďalších jeho filmoch. Podobne je to i s druhou z významných postáv filmu. Povedovu spolupracovníčku Josefu Segovia Morón, ktorú vo filme volajú „Pepita“, hrala herečka Elena Furiase. Furiase sa objavila aj v iných spomenutých filmoch ( UN DIOS PROHIBIDO, LUZ DE SOLEDAD). Moreno vo svojich filmoch citlivo dokáže do hlavnej dejovej línie zapracovať príbehy vedľajších postáv a film tým obohatiť. Tu je to príbeh Pepity Segovie. Tá svoju pedagogickú prácu brala ako významné poslanie a kvôli tomu urobila neľahké osobné rozhodnutie. Okolnosti tohto rozhodnutia snímka prináša a táto časť filmu patrí k emotívne silným častiam.

Na filme možno oceniť aj kostýmy, ktoré veľmi pekne približujú spoločnosť na začiatku 20. storočia. Zaujímavo a vhodne boli zvolené aj exteriéry filmovania (andalúzsky vidiek…).

Koniec filmu je umelecky kvalitne stvárnený, prináša duchovné posolstvo a pre diváka možno aj isté prekvapenie. Objaví sa tam totiž postava, ktorú by divák asi nečakal. (minimálne takto prekvapujúco to vnímal autor tejto recenzie…)

Film je vhodný aj pre mládež adolescentného veku. V mainstreamových televíziách film zatiaľ neuviedli, hoci jeho kvalitu ocenili viaceré filmové ceny. Najvýznamnejšou je cena „za najlepší film“ na medzinárodnom katolíckom filmovom festivale MIRABILE DICTU roku 2016. Na podobnom festivale ANSFF (Arte Non Stop Film Festival) získal tiež ocenenia „za najlepší film“, „ za najlepší kostýmový dizajn“, „pre najlepšieho režiséra“.

Film v slovenskom znení vydala ako DVD televízia LUX, ale len ako dar pre členov SSV. Tu mal názov „Pedro Poveda – svetlo z Guadixu“. Dostupnosť tejto edície DVD nemusí byť najlepšia. Je ešte jedna možnosť dostať sa k filmu rýchlo. Je dostupný k voľnému stiahnutiu na známom „download filmovom portáli“ ULOŽ TO. Tu je k dispozícii v origináli s anglickými titulkami, takže treba aspoň mierne pokročilú znalosť angličtiny.

Film POVEDA je v dnešnej dobe plytkej komerčnej produkcie jednou z perál, ktoré stoja za pozretie.

Originálny názov : POVEDA; žáner : životopisný / dráma; rok výroby : 2016; dĺžka filmu : 116 minút; scenár : Pedro Delgado, Pablo Moreno; hudba : Oscar Martin Leanizbarrutia; réžia : Pablo Moreno; hrajú : Raúl Escudero, Elena Furiase, Silvia García, Miguel Berlanga, Fran Calvo, Daniel Gómez; produkcia : GOYA Producciones

Link na trailer k filmu

(autor: Mgr. Juraj Bačišin)