Metóda CLIL – Prírodoveda – Rastliny a živočíchy
V 2. polroku sa žiaci 3. ročníka v prírodovede učili o rastlinách a živočíchoch. Tematický celok rastliny sme preberali aj vonku na čerstvom vzduchu, kde učenie žiakov viac bavilo. Tiež sme pozorovali klíčenie a rast rastlín. Žiaci sa naučili po anglicky: časti rastlín, opis procesu klíčenia rastlín, hovorili i o význame jednotlivých častí rastlín. Okrem spomínaných praktických činností deti tvorili rôzne projekty, čítali anglické knihy o rastlinách, pozerali anglické videá a vypracovávali pracovné listy.
Zaujímavé boli tiež vyučovacie hodiny prírodovedy, kde sa deti učili o zvieratách. Naučili sa povedať i písať po anglicky o tom, ako zvieratá vyzerajú, ako sa pohybujú, kde žijú, čím sa živia, zaraďovali ich do tried. Vyrobili sme si leporelo o zvieratách. Počítali sme slovné úlohy o zvieratách.
Mgr. Miroslava Verešová
CLIL 2
Na 1. stupni ZŠ máme už deviaty rok rozšírený anglický program. Využívame metódu CLIL, ktorá integruje angličtinu aj do iných predmetov (Prvouka, Matematika, Prírodoveda a Výtvarná výchova) a pomáha našim žiakom.
Metóda CLIL vo vyučovaní matematiky
Metóda CLIL na hodine vlastivedy
Hravá anglická matematika – metóda CLIL
Metódu CLIL používame už vo všetkých triedach 1. stupňa ZŠ
Na 1. stupni ZŠ vyučujeme anglický jazyk metódou CLIL, čo znamená, že cudzí jazyk integrujeme zábavnou formou aj do iných predmetov. V 1. ročníku je to výtvarná výchova, u druhákov matematika a prvouka a v 3. a 4. ročníku sa jedná o prírodovedu.
V rámci predmetov vyučovaných CLILom sa žiaci vzdelávajú v dvoch jazykoch zároveň, takže ovládajú dané učivo nielen v materinskom jazyku, ale aj v angličtine. Rozširujú si slovnú zásobu a precvičujú vedomosti nadobudnuté na hodinách angličtiny. Metóda CLIL sa nám osvedčuje tiež ako efektívny nástroj na zvýšenie záujmu o anglický jazyk aj mimo vyučovania.
Zo skúseností vieme, že žiakom prináša veľkú výhodu v ďalšom štúdiu.
Sme radi, že naši žiaci dokážu angličtinu vnímať ako prirodzenú súčasť života.
PaedDr. B. Bobušová
Žiaci 1. stupňa ZŠ čítajú knihy aj v anglickom jazyku
Čitateľskú gramotnosť v anglickom jazyku rozvíjame už na 1. stupni ZŠ. Dlhší čas postupne vytvárame knižný fond s anglickou literatúrou, s ktorou následne naši žiaci pracujú na hodinách cudzieho jazyka.
Žiaci 1. a 2. ročníka väčšinou príbehy počúvajú, reprodukujú a dramatizujú. V 3. a 4. ročníku si knihy už sami čítajú a vypracovávajú rôzne úlohy, ktoré s nimi súvisia. Dôraz kladieme na správnu výslovnosť a porozumenie textu. Na záver si každý žiak pripraví malý projekt a po anglicky zreprodukuje prečítaný príbeh.
PaedDr. B. Bobušová
Naši prváci sa rozprávali so svojimi kamarátmi z Cypru po anglicky cez Skype
Prváci z Cypru poslali našim prvákom listy
Metóda CLIL priviedla do našej školy pedagógov z Cypru
V prvý májový týždeň sme v našej škole privítali dve panie učiteľky z Cyperskej republiky, ktoré prejavili záujem o naše skúsenosti s využívaním metódy CLIL. Keďže sa CLILu venujeme už siedmy rok, radi sme súhlasili s ich stážou.
Komunikačným jazykom bola, samozrejme, angličtina. Jednotlivé vyučovacie hodiny sme pripravili tak, aby sme im mohli ukázať rôzne aktivity, ktoré sú efektívne pri učení sa cudzieho jazyka.
Hodiny prebiehali v slovenčine a angličtine, no vďaka ich prítomnosti sme sa mohli zoznámiť dokonca aj s cyperskou gréčtinou. V treťom ročníku sme sa venovali takým témam, ako napr. jedlo, zvieratá či geometrické tvary. V prírodovede u štvrtákov sme v troch jazykoch preberali stavovce a bezstavovce, dokonalú premenu hmyzu ale i živočíchy žijúce na súši. Na hodine geografie v piatom ročníku sa deti prostredníctvom zaujímavej prezentácie v angličtine dozvedeli veľa o Cypre, jeho histórii, politickej situácii, prírodných podmienkach a kultúrnych pamiatkach. Zatancovali si typický grécky tanec a ochutnali tradičné cyperské dobroty. My sme zas našim hosťom predstaviliSlovensko i prievidzský región, našu históriu a tradície. A ochutnať mohli aj typické slovenské produkty.
Táto návšteva bola pre nás všetkých naozaj obohacujúca. Žiaci sa opäť raz mohli presvedčiť, že znalosť cudzích jazykov im skutočne otvára dvere k novým priateľom a pomáha im správnejšie chápať rozmanitosť sveta.
PaedDr. B. Bobušová
Naše sedemročné skúsenosti s vyučovaním pomocou metódy CLIL sme odovzdali vyučujúcim z Cypru.
Prvý májový týždeň nás v škole v rámci projektu ERAZMUS+ navštívili dve pani učiteľky 1. stupňa základnej školy, ktoré učia na Cypre.
Výber našej školy nebol náhodný. Spomínané vyučujúce plánujú začať využívať metódu CLIL vo vyučovaní. Naše skúsenosti s touto metódou, ktoré sme získali počas siedmich rokov jej aktívneho využívania, boli pre učiteľky veľmi prínosné. Boli nám vďačné, že sme im poskytli cenné rady a nápady, ktoré využijú pri práci so svojimi žiakmi na Cypre. Zúčastnili sa vyučovacích hodín matematiky, prvouky, prírodovedy i anglického jazyka.
Táto návšteva bola prínosná tiež pre našich žiakov. Mali možnosť komunikovať s učiteľkami v anglickom jazyku a tak sa presvedčiť v reálnej situácii aké je vyučovanie angličtiny pre nich potrebné. Takáto komunikácia je silnou motiváciou pre žiakov. Získali aj informácie o Cypre.
Keďže učiteľky na Cypre vyučujú žiakov 1. a 2. ročníka základnej školy, až 5 vyučovacích hodín navštívili triedu 1. A. V tomto týždni sa trieda učila pomocou rozprávky Popoluška, ktorá nás sprevádzala na hodinách matematiky, prvouky aj angličtiny. Žiaci si v nej rozšírili slovnú zásobu, na matematike ju využívali napr. v slovných úlohách, pri názornom vyučovaní sčítania a odčítania… Žiaci sa učili pomocou dramatizácie. V prvouke zase zvieratá z rozprávky využili v téme Živočíchy. Výsledkom našej práce bol aj projekt o potrave živočíchov. Bol vyrobený z fazule, hrachu, šošovice a pod., ktoré Popoluška v rozprávke musela roztriediť.
Naši prváci napísali prvákom z Cypru listy v anglickom jazyku, ktoré doplnili milými ilustráciami. Tešia sa na odpovede od svojich nových cyperských kamarátov. Plánujeme tiež komunikáciu medzi žiakmi cez Skype.
Mgr. Miroslava Verešová
Návšteva z Cypru cez projekt Erasmus+
Prvý májový týždeň navštívili našu školu dve učiteľky zo základnej školy v Latsia, južnej štvrte mesta Nikózia, hlavného mesta Cypru. V rámci projektu Erasmus+ absolvovali hospitačnú stáž (job shadowing), počas ktorej navštívili 18 vyučovacích hodín u 4 vyučujúcich v 9 triedach základnej školy a gymnázia. Hlavnou témou boli metódy vo vyučovaní, najmä metóda CLIL a využívanie technológii. Okrem poznávania fungovania školy a školského systému na Slovensku sme sa vzájomne obohatili o poznanie kultúry Cypru a Slovenska. V triedach 5.B a sexta urobili pre žiakov krátku prezentáciu prírody a kultúry Cypru. Veľký úspech v sexte mal aj cyperský tanec, ktorý naučili žiakov.
Naša škola takýmto spôsobom pokračuje v medzinárodnej spolupráci, ktorá začala projektom Erasmus+ realizovaným v rokoch 2014-15. Veľká vďaka patrí učiteľkám B. Bobušovej, M. Verešovej a H. Pilátovej a učiteľovi M. Šimurkovi, ktorí ich prijali a pozdieľali sa so svojimi pedagogickými skúsenosťami.
Tvoríme jazykové portfólio
Vo 4. a 5. ročníku na hodinách angličtiny, prírodovedy a geografie vytvárame s deťmi jazykové portfólio. Využívame pri tom aj metódu CLIL a projektové vyučovanie. Veľký dôraz kladieme i na čítanie s porozumením. Zbierku prác, ktorá je súčasťou jazykového portfólia robíme formou lapbooku, čo je istý druh 3D knihy.
Európske jazykové portfólio pre 7 – 10 ročných žiakov v Slovenskej republike je dokumentom, ktorý vznikol podľa odporúčaní Rady Európy. Jeho poslaním je podporovať proces učenia sa jazykov, a to nielen na pôde školy, ale aj mimo nej, v každodennom živote žiaka.
Európske jazykové portfólio má viesť deti k tomu, aby sa zamýšľali nad tým, ako sa učia jazyky a ako pristupujú k učeniu. Portfólio slúži aj ako publikácia poskytujúca celkový pohľad na dosiahnutú úroveň jazykových a interkultúrnych kompetencií, umožňuje plánovať ciele jazykového vzdelávania do budúcna a dáva priestor na dokumentovanie dosiahnutých úspechov.
Pomáha deťom porozumieť iným kultúram a rešpektovať druhých ľudí a veci, ktoré ich robia odlišnými.
Na fotografiách si môžete pozrieť niektoré detské práce.
[nggallery id=436]
PaedDr. Bobušová
Súťaž Spelling Bee
V týždni od 20. do 24. marca 2017 sa v našej škole v rámci hodín angličtiny po prvýkrát konala súťaž Spelling Bee.
Ide o súťaž s takmer storočnou históriou, pôvodom z USA. Úlohou súťažiacich je správne spamäti vyhláskovať porotcami predčítané anglické slová alebo slovné spojenia. To, čo túto súťaž robí náročnou, je skutočnosť, že princíp – „Píš, ako počuješ!“ – je pre angličtinu neznámym pojmom. Samozrejme, žiak musí ovládať príslušné anglické názvy jednotlivých písmenabecedy (spelling).
Účastníci Spelling Bee sa museli do finále prebojovať niekoľkými vyraďovací kolami. Súťaž bola iste kombináciou znalostí, zábavy, no i vynikajúcej koncentrácie. Rozšírila žiakom znalosť slovnej zásoby, čo nepochybne zlepšuje úroveň rozprávania i písomnéhoprejavu.
Žiaci 4. a 5. ročníka si za svoje výkony zaslúžia veľkú pochvalu.
4. A -1. Skupina 4.A – 2. Skupina
1. m. Barbara Gašparovičová 1. m. Šimon Macho
2. m. Veronika Briestenská 2. m. Anetka Malotová
3. m. Daniela Bobáľová 3. m. Daniel Kurek
5. A 5. B
1. m. Timea Bartíková 1. m. Sophia Laluhová
2. m. Lenka Kollárová 2. m. Dorotka Bullová
3. m. Matúš Luscoň 3. m. Janko Fungáč
[nggallery id=427]
PaedDr. Bobušová
Žiaci písali listy pápežovi Františkovi
Metóda CLIL na 1. stupni ZŠ
V tomto roku opäť vyučujeme angličtinu aj metódou CLIL, čo znamená, že cudzí jazyk používame zábavnou formou aj v iných predmetoch. V prírodovede 4. ročníka sme ju aplikovali v téme Vesmír.…viac
Ôsmaci využívali IKT na hodinách angličtiny
Aj počas tohto školského roka sa žiaci 8.A na hodinách angličtiny zdokonaľovali vo využívaní technológií. Svoje projekty vytvárali pomocou rôznych prezentačných nástrojov (napr. glogster, prezi/ …viac
Divadlo v anglickom jazyku
V piatok 27. mája 2016 žiaci 4.B triedy zahrali žiakom 1. stupňa ZŠ divadlo s názvom Aladinova čarovná lampa v anglickom jazyku …viac
Metóda CLIL v Prírodovede
Metóda CLIL pomáha žiakom napredovať. Žiaci 4.A triedy zvládli v druhom polroku náročnú prezentáciu svojho prírodovedného projektu o zvieratách. Ich projekty boli pripravené v 3D podobe a informácie o zvieratku prednášali v slovenskom i anglickom jazyku …viac
Výroba Lapbooku – obľúbená forma projektového vyučovania
Na 1. stupni ZŠ sa snažíme využívať rôzne inovatívne metódy a formy výučby, ktoré nám pomáhajú motivovať žiakov k lepším výkonom a výsledkom. Okrem metódy CLIL je veľmi obľúbené aj projektové vyučovanie …viac
Dopisovanie v anglickom jazyku
Žiaci 4. a 5. ročníka ZŠ si aj tento rok dopisujú v anglickom jazyku s rovesníkmi z Poľska z mesta Modliborzyce. K Vianociam dostal každý žiak svoj vlastný list, s ktorým pracoval na hodine AJ …viac
Metóda CLIL na 1. stupni ZŠ
V našej škole sa snažíme dať vzdelávaniu širšiu dimenziu a to aj integrovaním anglického jazyka do vyučovacieho procesu metódou CLIL, čo znamená, že cudzí jazyk používame zábavnou formou aj v iných predmetoch …viac
Krúžok anglického jazyka
Každý týždeň sa žiaci tretieho ročníka stretávali na krúžku anglického jazyka …viac
CLIL na 1. stupni ZŠ
Na 1.stupni sme aj v druhom polroku pracovali s metódou CLIL, čo znamená integrovanie anglického jazyka do iných predmetov. viac tu…
Varí nám to!
Počas Dňa otvorených dverí našej základnej školy zahrali traja siedmaci Zuzka, Terezka a Vladko známy a poučný príbeh o ľudskej vynaliezavosti a dôvtipe. Rozprávka, v ktorej sa hlavne varilo, zaznela celá v anglickom jazyku. O tom, či existuje zázračný kameň meniaci obyčajnú vodu na chutnú polievku, ale aj o tom ako sa dá doplatiť na chamtivosť a naivitu sa dozviete v tejto videonahrávke.
Projekt Erasmus +
V rámci Projektu Erasmus + som sa v dňoch 16.- 27. 2.2015 zúčastnila pozorovacej stáže v Neue Mittelschule Neulengbach v Dolnom Rakúsku (www.mittelschule-neulengbach.at ). Hlavným cieľom mojej stáže boli hospitácie na hodinách nemčiny, teda materinského jazyka danej krajiny …viac
Malý muzikál v anglickom jazyku
Siedmaci v projekte eTwinning alebo ako sa náš Maťko dostal do Lotyšska
Aj naša základná škola je súčasťou siete škôl, ktoré sú realizátormi projektu eTwinning. Projekt je zameraný na medzinárodné partnerstvá škôl a spoluprácu prostredníctvom využívania informačných a komunikačných technológií …viac
Angličtinu vyučujeme metódou CLIL
Dopisovanie žiakov 3. ročníka v AJ s rovesníkmi zo ZŠ v poľskom meste Ksawerów v Lódžskom vojvodstve
Žiaci 1. stupňa ZŠ si takouto formou precvičujú a rozširujú vedomosti z anglického jazyka. Taktiež spoznávajú kultúru inej krajiny. Tentoraz pripravili pre svojich nových kamarátov listy, v ktorých písali o sebe a aj o tom, čo ich baví. Vyrobili aj pekné vianočné pozdravy. S listami z Poľska sme pracovali na hodinách angličtiny. Deti mali z nich veľkú radosť.
[nggallery id=158]
Projekt „English with Fun“
[tabs]
[thead]
[tab class=“active“ type=“tab“ href=“#dws_first_tab24″ title=“Info“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab1804320024″ title=“Vyjadrenia niektorých žiakov“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab1805170224″ title=“Fotogaléria“]
[/thead][tcontents]
[tcontent class=“active“ id=“dws_first_tab24″] V týždni od 13. 1. do 17. 1. 2014 pokračoval projekt „English with Fun“ – intenzívne vyučovanie anglického jazyka so zahraničnými lektormi. Tentoraz ho absolvovali žiaci 3. ročníka ZŠ.
O projekt prejavili veľký záujem aj deti z 2. ročníka ZŠ. Ich vyučovanie bude prebiehať v mesiaci február a marec.
PaedDr. B. Bobušová
[/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab1804320024″]
[/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab1805170224″][nggallery id=61][/tcontent]
[/tcontents]
[/tabs]
Dopisovanie v anglickom jazyku
Projekt „English with Fun“
[tabs]
[thead]
[tab class=“active“ type=“tab“ href=“#dws_first_tab67″ title=“Info“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab3588481667″ title=“Vyjadrenia niektorých žiakov“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab3590408267″ title=“Fotogaléria“]
[/thead][tcontents]
[tcontent class=“active“ id=“dws_first_tab67″]
PaedDr. B. Bobušová
[/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab3588481667″]
[/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab3590408267″][nggallery id=53][/tcontent]
[/tcontents]
[/tabs]
Projekt „English with Fun“
[tabs]
[thead]
[tab class=“active“ type=“tab“ href=“#dws_first_tab5″ title=“Info“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab20975115″ title=“Vyjadrenia detí“]
[tab class=““ type=“tab“ href=“#dws_tab21147805″ title=“Fotogaléria“]
[/thead][tcontents]
[tcontent class=“active“ id=“dws_first_tab5″] Piaristická ZŠ začala realizovať projekt „English with Fun“ v spolupráci s jazykovou školou Laremia v Prievidzi. Ide o intenzívne vyučovanie anglického jazyka so zahraničnými lektormi, ktorých nám poskytla už spomínaná jazyková škola. Cieľom projektu je priblížiť žiakom cudzí jazyk v prirodzenej podobe, vyskúšať si už nadobudnuté vedomosti, učiť sa tolerantnosti k ľuďom z iného prostredia a motivácia k ďalšiemu vzdelávaniu. V týždni od 9. 12. – do 13. 12. absolvovali žiaci 4. ročníka – 10 hodín so zahraničným lektorom, každý deň 4. a 5. vyučovaciu hodinu. Výučba bola primeraná veku i jazykovým zručnostiam danej skupiny. Vyučovania sa zúčastnili aj niektorí rodičia a boli príjemne prekvapení z toho, ako ich deti spolupracovali a komunikovali s lektormi. Máme radosť z ich odvahy a dobrej prípravy. Od 16. 12. začína vyučovanie pre žiakov 5. ročníka! Pre rodičov zúčastnených detí je vyučovanie otvorené a vstup možný na začiatku hodiny.
PaedDr. B. Bobušová
[/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab20975115″] „Keď nám v škole oznámili, že môžeme stráviť celý týždeň s anglickým lektorom , hneď som sa prihlásila. Skúsila som to a neoľutovala som. Využila som všetko, čo sme sa učili na hodinách angličtiny. Naučila som sa aj ďalšie nové vety. Máme príjemného lektora Bena. Som veľmi rada, že som tam mohla byť.“ – Anička „Náš lektor Ben je zábavný. Žije pri Londýne. Naučila som sa nové veci. Dúfam, že príde aj na budúci rok.“- Betka a Kristínka “ Naša lektorka Lianne je šikovná. Prišla z Írska. Ak sme niečo nerozumeli, napísala nám to na tabuľu, alebo nám to zahrala.“ – Simonka „Opakovali sme si frázy – Ja viem…, ja mám…, ja som…, hrali sme sa hry, vyrábali sme projekty o zvieratách a rozprávali sme sa o nich.“ – Timea a Majko [/tcontent]
[tcontent class=““ id=“dws_tab21147805″][nggallery id=45][/tcontent]
[/tcontents]
[/tabs]
Projekt “English with Fun”
Vážení rodičia, Piaristická ZŠ začína realizovať projekt “English with Fun” v spolupráci s jazykovou školou Laremia v Prievidzi. Ide o intenzívne vyučovanie anglického jazyka so zahraničnými lektormi, ktorých nám poskytla už spomínaná jazyková škola. Cieľom projektu je priblížiť žiakom cudzí jazyk v jeho prirodzenej podobe, vyskúšať si už nadobudnuté vedomosti, učiť sa tolerantnosti k ľuďom z iného prostredia a motivácia k ďalšiemu vzdelávaniu. Do projektu sa zapoja žiaci 3., 4. a 5. ročníka ZŠ. Budú rozdelení do skupín po 10 detí. Výučba bude primeraná deťom danej vekovej kategórie. Deti absolvujú počas jedného týždňa 10 hodín so zahraničným lektorom, každý deň to bude 4. a 5. vyučovaciu hodinu. Termíny:
- žiaci 4. ročníka od 9. 12. – do 13. 12. 2013
- žiaci 5. ročníka od 16. 12. – do 20. 12. 2013
- žiaci 3. ročníka – v januári 2014
Pre rodičov zúčastnených detí je vyučovanie otvorené a vstup možný na začiatku hodiny.
Anglický jazyk učíme pomocou metódy CLIL
(Content and Language Integrated Learning). Naša škola sa snaží poskytovať kvalitné vzdelávanie podľa štandardov platných pre slovenské školy, zároveň však chce dať vzdelávaniu širšiu dimenziu integrovaním anglického jazyka do vyučovacieho procesu metódou obsahovo a jazykovo integrovaného vyučovania CLIL. Metóda CLIL sa používa v zahraničí už viac ako 30 rokov. …viac
Medzinárodná spolupráca
Dopisovanie žiakov 3. a 4. ročníka v anglickom jazyku s rovesníkmi zo ZŠ v poľskom meste Ksawerów v Lódžskom vojvodstve. Žiaci našej školy si takouto formou precvičujú vedomosti z anglického jazyka a rozširujú svoje vedomosti o kultúre inej krajiny. Dopisujú si vo vopred určených intervaloch o dohodnutých témach primeraných pre žiakov 1. stupňa ZŠ (predstavovanie sa, kultúrne, historické a prírodné zaujímavosti rodnej krajiny, mesto, v ktorom žijem a jeho história, moja škola, tradície, prežívanie sviatkov – Vianoce, Veľká noc, obľúbené jedlá, záľuby a pod.) …viac
Zahraničné jazykové pobyty pre pedagógov
V našej základnej škole pracujú učitelia anglického a nemeckého jazyka, ktorí absolvovali jazykové pobyty vo viacerých mestách Veľkej Británie a Nemecka. …viac