Milí rodičia a žiaci, kolegovia,
aktuálny školský rok 2020/2021 Vám budú k dispozícii dvaja špeciálni pedagógovia:
pre MŠ a 1. stupeň ZŠ – Mgr. Beáta Jamrišková, beata.jamriskova@piaristi-pd.sk
pre 2. stupeň ZŠ – Mgr. Terézia Grešnerová, terezia.gresnerova@piaristi-pd.sk
Kontaktovať nás môžete cez e-mail, Edupage a osobne počas konzultačných hodín v kancelárii odborného poradenstva (1. poschodie č. dv. 52).
Tešíme sa na vzájomnú spoluprácu.
Školský špeciálny pedagóg – hlavné úlohy:
vo vzťahu k deťom
- práca so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- individuálna práca so začlenenými žiakmi, ktorí postupujú podľa individuálnych výchovno-vzdelávacích programov
- skríning a preventívne programy v materskej škole
vo vzťahu k rodičom
- individuálne konzultácie, poradenstvo
- tvorba individuálnych výchovno-vzdelávacích programov
- možnosť zapožičania odbornej literatúry a časopisov
vo vzťahu k pedagógom
- konzultácie
- pozorovanie a diagnostika problémových žiakov
- tvorba a kontrola výchovno-vzdelávacích programov
- spolupráca s poradenskými zariadeniami a inými odborníkmi
- možnosť zapožičania odbornej literatúry a časopisov
Poruchy učenia
DYSLEXIA
- porucha osvojovania čitateľských zručností
- špecifická neschopnosť osvojiť si čítanie pri bežných výučbových podmienkach, primeranom potenciáli dieťaťa a normálnej sociokultúrnej príležitosti (Matejček, 1998)
Porucha sa prejavuje v základných znakoch čitateľského výkonu:
- rýchlosť (pomalé tempo – “lúštenie” písmen a hláskovanie alebo naopak zbrklé čítanie a domýšľanie slov)
- správnosť (najčastejšie sú to zámeny graficky podobných písmen b/d, m/n, e/a a pod.; zvukovo podobných hlások č/c, s/z a pod., ale aj vynechávanie a vsúvanie grafém/slabík do slov)
- technika čítania (patrí sem aj tzv. dvojité čítanie – dieťa si prečíta slovo najskôr potichu po hláskach, slabikách, prípadne celé slovo a potom ho prečíta ešte raz nahlas /pri výučbe analyticko-syntetickou metódou/)
- porozumenie čítaného textu (je závislé od predchádzajúcich faktorov, predpokladá dekódovanie, syntézu písmen v slove a odhalenie obsahu prečítaného slova)
DYSGRAFIA
- porucha osvojovania písania
- je porucha písania, ktorá postihuje grafickú stránku písomného prejavu, t. j. čitateľnosť a úpravu
Porucha sa prejavuje v nasledujúcich oblastiach:
- ťažkosti pri zapamätávaní tvarov písmen, ťažkosti pri ich napodobňovaní
- písmo je príliš veľké, malé, často nečitateľné
- dieťa často škrtá, prepisuje písmená
- písomný prejav je neupravený
- pomalé tempo pri písaní
- písomný výkon vyžaduje neúmerne veľa energie, vytrvalosti a času
- kŕčovité držanie písacích potrieb
DYSORTOGRAFIA
- porucha osvojovania pravopisu
- neschopnosť osvojiť si pravopis pri normálnom intelekte dieťaťa, primeranej sociokultúrnej a emocionálnej príležitosti a štandardných výučbových postupoch pedagóga
Špecifické dysortografické chyby:
- rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások
- rozlišovanie slabík dy-di, ty-ti, ny-ni
- rozlišovanie sykaviek
- vynechávanie, pridávanie, zamieňanie písmen
- nerozlišovanie hraníc slov pri písaní (spájanie slov, predložiek so slovami, nerozlišovanie začiatku a konca vety)
- nedodržiavanie alebo nesprávne umiestňovanie diakritiky (bodky, čiarky, dĺžne)
DYSKALKÚLIA
- porucha osvojovania matematických schopností
- ide o poruchu matematických schopností, ktorá postihuje manipuláciu s číslami, číselné operácie, matematické predstavy a geometriu.
Niektoré ťažkosti, ktoré zdoláva dieťa s dyskalkúliou:
- nepochopenie pojmu číslo
- neschopnosť pamätať si, čítať a písať čísla
- nedostatočná predstavivosť číselného radu, neschopnosť v ňom pokračovať
- neschopnosť pamätať si vzorce a pravidlá a uplatňovať ich pri riešení úloh
- problém v počítaní s prechodom cez desiatku
- zamieňanie podobných čísel
- zamieňanie poradia čísel
- zamieňanie matematických operácii a pojmov
- problémy s rysovaním
ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou
- vývinová porucha charakteristická neprimeraným stupňom pozornosti, hyperaktivity a impulzivity vzhľadom k veku dieťaťa. Problémy sú často spojené s neschopnosťou dodržiavať pravidlá správania a vykonávať opakovane dlhšiu dobu určité pracovné výkony
Tri základné príznaky:
- porucha pozornosti
- impulzivita
- hyperaktivita
ADD – porucha pozornosti
- prejavuje sa nedostatočnou kontrolou pozornosti a vývinovým oneskorením vo všetkých zložkách pozornosti, predovšetkým schopnosti udržať pozornosť žiaducim smerom počas určitého času.
Poruchy v jednotlivých zložkách pozornosti sa môžu prejaviť ako:
- slabá koncentrácia pozornosti, ktorú je možné ľahko narušiť pôsobením akýchkoľvek podnetov (vonkajších i vnútorných)
- tenacita pozornosti, t. j. dĺžka sústredenia je príliš krátka
- distribúcia, t. j. rozsah pozornosti, je príliš malý. Takéto deti sú schopné vnímať iba malé množstvo informácií, nedokážu venovať pozornosť komplexnejšej situácii, uvedomujú si iba niektoré z celkového súhrnu podnetov
- schopnosť prenášať pozornosť podľa potreby je znížená, pozornosť je málo adaptabilná, ťažko sa prispôsobujú zmene činnosti
- selektivita, výberovosť je oslabená. Pozornosť týchto detí býva často nevýberová, nedokážu sa zamerať iba na podstatné znaky situácie. Znamená to, že dieťa venuje pozornosť všetkému, čo jeho zmysly zachytávajú.
Použitá literatúra:
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.
ISBN 80-7178-800-7.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Dyslexie. Metody reedukace specifických poruch učení. Nakladatelství D+H, Praha 2004.
JUCOVIČOVÁ D., ŽÁČKOVÁ H.: Dysgrafie. Metody reedukace specifických poruch učení. Nakladatelství D+H. Praha 2005.
KOLEKTÍV AUTOROV: Vzdelávanie detí s poruchami učenia pozornosti, Západoslovenské tlačiarne Skalica, s. r. o., 2008.
ISBN 978-80-89182-25-1