fbpx

„Hľadajte Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť“

(Duchovné cvičenia učiteľov Piaristickej spojenej školy)

Na konci prázdnin, ako to už býva zvykom, odcestovali učitelia Piaristickej spojenej školy na duchovné cvičenia, tentoraz do kaštieľa zemianskej rodiny Silvayovcov v Melčiciach. V priestoroch kaštieľa sa dnes nachádza Františkánske duchovné centrum v správe Sestier Františkánok Premenenia. Tu mohli „spolupracovníci Pravdy“ 2 dni rozmýšľať nad tým, ako žiť svoje učiteľské povolanie, aby bolo „Božie kráľovstvo medzi… žiakmi, učiteľmi a ostatnými obyvateľmi územia našej školy“ J.

            Duchovné cvičenia sme začali v deň spomienky na sv. Jozefa Kalazanského – 25.    augusta –  viedol ich páter Juraj Ďurnek, SchP. Na úvod vysvetlil, aká je podstata Božieho kráľovstva, že je to „vláda Boha na Zemi cez človeka naplneného Duchom Svätým, t.j. Láskou“. Zdôraznil tiež, že každý človek je vo svojom živote zodpovedný za to, ako spravuje územie, v ktorom dostal „kráľovskú moc“. Inak povedané, učiteľ je zodpovedný za spôsob, akým pristupuje k svojmu povolaniu, k žiakom, ku ktorým je poslaný.

V prvej časti prednášky sme spolu hľadali odpoveď na otázku o identite človeka. Kto som? Odpoveď sme našli v srdci nášho Otca, ktorý povedal Synovi: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie“ (Mt 3,17).  Otec má skrze Krista zaľúbenie aj v nás, preto pravda o nás je, že sme milované Božie deti. Nie sme siroty závislé na ľuďoch a ich uznaní či na veciach, ale sme deti, ktoré majú milujúceho Otca. Mnohokrát si neuvedomujeme, ako často sme pokúšaní myslieť si: „Som tým, čo si o mne myslia iní (napr. žiaci, rodičia),“ alebo „som tým, čo vlastním (množstvo vedomostí, informácií),“ alebo „som tým, čo robím (množstvo aktivít)“. Toto všetko sú falošné identity sirôt závislé na ľuďoch, zdrojoch, aktivitách, nie na Bohu samotnom. Je dôležité, aby sme sa týmto pokušeniam nepriateľa Lásky vyhýbali. V duchu slov „vzoprite sa mu a ujde od vás“ máme urobiť všetko preto, aby sme si chránili svoju myseľ, pretože my sami sme zodpovední za to, na čo sa pozeráme, čo počúvame, resp. čítame, čo robíme alebo hovoríme. Pomocníčkou v našom duchovnom boji nám môže byť Panna Mária (patrónka piaristických škôl).

V ďalšej časti duchovných cvičení sme ako jednotlivci hľadali svoju osobnú víziu v živote. Bez jej poznania a uskutočnenia akákoľvek naša práca nemôže správne napredovať, bez nej nie sme schopní prinášať v živote bohaté „ovocie, ktoré zostane“. Človek má zapísané vo svojom srdci, k čomu je osobitným spôsobom povolaný na Zemi. Pre toto svoje povolanie dostal od Boha všetky dary, aby ho vo svojom živote aj uskutočnil, a tak prežil šťastný, naplnený život. Naša služba Bohu má byť službou našim blížnym (žiakom, učiteľom, rodičom) a s úctou, s akou hľadíme na Eucharistiu, máme hľadieť aj na svojich blížnych a konať pre nich dobro. Človek má byť človeku darom, nie vecou, ktorá sa použije, resp. zneužije. No zároveň, ak má byť náš život darom, musí byť celistvý, „kompletný“. Život, ktorý nie je slobodným sebadarovaním v službe blížnym, je manipuláciou s druhými alebo sa stáva objektom manipulácie, s čím určite majú mnohí žiaci i učitelia vlastné skúsenosti. Kto teda chce nájsť seba a svoju víziu v živote, musí začať dávať nezištne seba spôsobom jemu vlastným, jedinečným.

V záverečnej časti duchovných cvičení sme sa pokúšali odpovedať si na otázku: Ako riešiť konflikty v našom povolaní?  Cestou je láska. Každú pravdu, ktorú chceme povedať druhému, musí predchádzať láska. Ak pozerám na svojho „protivníka“ ako na človeka, ktorý je zlý, strácam Boží pohľad a teda aj Božiu múdrosť. Naopak, ak naňho hľadím ako na Krista, prestáva byť mojím protivníkom. Pretože Boh Otec chce, aby všetci vyhrali, aby všetci boli šťastní, aby skóre konfliktu skončilo: Víťaz – Víťaz . Nech je teda územie kráľovstva Piaristickej spojenej školy tým prostredím, v ktorom vždy vládne predovšetkým LÁSKA!!!

Napokon, verím, že sa moji mužskí kolegovia neurazia, ale nedá mi nespomenúť myšlienku Jána Pavla II., ktorú v roku 1995 adresoval v Liste ženám (veď práve ony tvoria aj väčšinovú časť učiteľských kolektívov): „Nech Mária, Kráľovná lásky, bdie nad ženami a nad ich poslaním v službe ľudstvu, pokoju a šíreniu Božieho kráľovstva!“             

text: Elena Blašková

 Perličky zo školských lavíc

Rasy poznáme… biela, žltá, čierna, oranžová.

Krížením ľudských rás vznikajú… mulati, mestici, mangá.

Vysoké vlny na mori po zemetrasení nazývame… morotrasenie.

Inšpiráciou k napísaniu básne Slávy dcéra sa autorovi stala… dievča vo vývoji.

Afričania sú negramotní, to znamená, že… majú čiernu farbu pleti.

V tropických vlhkých oblastiach Afriky sa pestuje… káva, cukrová trstina, ropa.

Poznáme príslovkové určenie… miesta, času, roboty.

Mortalita je… úbytok obyvateľstva a natalita je… príbytok (príbudok) obyvateľstva.

Mortalita je… niečo morálneje to morálka.

Vymenuj svetové náboženstvá… hinduizmus, budhizmus, židizmus.

Natalita je… národnosť.